Brandts Køreskole -Herning

Ombytning af kørekort

Kørekort

Ombytning af kørekort

Hvis du kommer til Danmark med et kørekort fra hjemlandet skal det normalt ombyttes til et dansk kørekort.
Reglerne ændres løbende og derfor er det en god ide at spørge Borgerservice i den kommune eller kontakte køreskolen. Men her er de mest almindelige regler:
Men hvis man flytter til Danmark skal man som hovedregel ombytte sit kørekort til et dansk.
Kommer man fra et EU-land (samt enkelte andre lande), ombyttes kørekortet uden at man skal til prøve. Her er det borgerservice man skal kontakte.
Kommer man uden for EU, kræves normalt at man skal til en kontrollerende køreprøve, som omfatter både en teoriprøve og en køreprøve.

Der er ikke krav om undervisning hos en køreskole (teori), men køreprøven skal være i en godkendt skolevogn. Denne skolevogn må gerne være med automatgear (det er ikke tilladt hvis danskere skal til prøve). Det skal dog siges i samme sætning, at det kan være meget svært at finde en skolevogn med automatgear, da disse som sagt, ikke må bruges til danske elver. Her på køreskolen kan vi kun tilbyde undervisning i bil med manuelt gear, hvilket ikke plejer at volde problemer.

For at kunne ombytte sit udenlandske kørekort så skal det stadigt være gyldigt og man skal afleverer en lægeerklæring med billede, når man ønsker ombytning af kørekortet. Kommunen kan også kræve en oversættelse af kørekortet.
Når man ansøger om ombytning af kørekort, så får man et midlertidigt kørekort i typisk 3 mdr. I dette tidsrum skal man så nå at bestå både en teoriprøve og en køreprøve.
Her på køreskolen har vi stor erfaring med at undervise på engelsk, f.eks. i forbindelse med ombytning af kørekortet.
Vi kan tilbyde materiale på engelsk som teoribøger og cd. Desuden kan vi skaffe adgang til undervisning online, så man kan øve sig hjemme.
Vi sørger for bestilling af prøver og godkendt tolk til prøverne.
Kontakt køreskolen for mere information eller ved spørgsmål.

Find
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu